نوآوران ماشیننوآوران ماشیننوآوران ماشین

اهمیت بسته بندی محصول در فروش

اهمیت بسته بندی محصول در فروش

بسته بندی محصول یکی از مهم‌ترین فاکتورهای عرضه در بازار است که در دنیای امروز موفقیت فروش را تضمین می‌کند. دیگر زمان فله‌ای خریدن کالاها تمام شده است و افراد کالاهای بهداشتی با بسته بندی خوب و دارای نشان‌های استاندارد را انتخاب می‌کنند.

اهمیت بسته بندی در وحله اول، نقش محافظت از محصول و تسهیل روند حمل و نقل آن است. اما در بازار کنونی که برای هر محصول رقبای قدر وجود دارد، علاوه بر کیفیت محصول، بسته بندی و طراحی آن، نقش اساسی در فروش دارند.

تعریف دقیق بسته بندی محصول و کارکرد آن

بسته بندی محصول، به پروسه آماده سازی کالا برای انتقال، انبارشدن، بازاریابی و فروش به مشتری گفته می‌شود. به عبارت دیگر هر محصولی که وظیفه دربرگیری، محافظت حین حمل و نقل، نگهداری و همچنین زیباسازی محصول دیگری را داشته باشد؛ بسته بندی نام دارد. بسته بندی‌ها در جنس‌ها و نوع‌های مختلفی تولید می‌شوند. دو نقش اساسی و اهمیت بسته بندی: نگهداری کالا و عرضه در بازار رقابت است.

یک بسته بندی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

اطلاعات محصول را به مشتری انتقال دهد. این کار با شکل، شعار برند یا توضیح کوتاه در مورد خواص و محتویات بسته انجام می‌شود. توضیح در مورد نحوه استفاده یا پخت محصول نیز جزو همین ویژگی است. برای محصولاتی که نیاز به توضیح بیشتر دارند، بهتر است بروشور توضیحات تهیه شود.

کارایی لازم را داشته باشد. وظیفه مهم بسته بندی، محافظت از محصول است. در واقع مناسب بودن برای نگهداری و حمل و نقل کارایی بسته بندی را می‌رساند. چرا که اصلی ترین اهمیت بسته بندی، محافظت از محصول است.

بیشتر بخوانید
روش های چاپ تاریخ روی بسته بندی کالا و دستگاه مورد نیاز آن ها

نشان دهنده نام تجاری و به نوعی نماد محصول شما باشد. بسته بندی محصول باید تاثیر گذار و به یاد ماندنی باشد. بسیاری از محصولاتی که ما مصرف می‌کنیم یا می‌شناسیم به بسته بندی خاصشان شناخته می‌شود. برا مثال اسنک پفک نمکی، بیسکوییت ساق طلایی، نوشابه کوکاکولا، شکلات کیت کت با بسته بندی قرمز همیشگی، نماد شرکت تولید کنندشان می باشند. و هر مصرف کننده‌ای به محض برخورد با لوگو، شعار روی بسته بندی، رنگ و حتی آهنگ تبلیغاتی، به راتی این محصولات را می‌شناسد. این بسته بندی‌ها سالیان سال است که نشان دهنده این محصولات هستند.

بسته بندی های برتر ادویه

محصول شما را متمایز کند. یک بسته بندی خوب، به راحتی شما را از دیگر محصولات مشابه متمایز می‌کند. از طرفی بسته بندی محصول باید در کسری از ثانیه مشتری را به خود جلب کند. چرا که تصمیم برای خرید در 70 درصد مواقع در سی ثانیه اول اتفاق میفتد.

محصولتان را تبلیغ کند. بسته محصول یکی از مهم‌ترین اجزای مارکتینگ و بازاریابی است و بیرونی‌ترین جز برای جذب مشتری محسوب می‌شود. پس باید نشان دهنده کیفیت محصول باشد و مشتری را به خرید ترغیب کند.

روش باز شدن بسته بندی باید به راحتی تشخیص داده شود. نحوه باز شدن بسته تاثیر بسیاری روی تصمیم مشتری دارد. بسته بندی باید ظاهر بی ابهامی داشته باشد. مشتریان عاشق بسته بندی‌هایی هستند که به راحتی بار می‌شوند و در صورت نگهداری می‌توان دوباره آن‌ها را بست.

انواع بسته بندی محصول

از آنجا که نیازهای بسته بندی برای انواع مختلف غذا متفاوت است ، انواع مختلفی از بسته بندی مواد غذایی موجود است ، از جمله:

بیشتر بخوانید
در خرید دستگاه پولیش حبوبات به چه نکاتی دقت کنیم؟

بسته بندی آسپتیک: که از مخلوط کاغذ و آلومینیوم با لایه ای از پلی اتیلن ساخته شده است. برای غذاهایی که نیاز به استریل دارند استفاده می شود ، مانند: شیر، محصولات نوشیدنی حاوی شیر و غذاهای فرآوری شده که نیاز به نگهداری دارند.

کیسه: از یک ماده نازک و معمولاً پلاستیکی ساخته شده‌اند تا از تماس غذا با هوا و محیط جلوگیری شود. انواع مختلفی از مواد غذایی را می توان در کیسه قرار داد ، از جمله: چیپس و پاستیل، میوه و سبزیجات، حبوبات و غلات و …

جعبه: یکی از رایج ترین انواع بسته بندی محصولات غذایی است. جعبه ها با چوب، تخته فیبر راه راه یا فلز ساخته شوند و در برابر آسیب مقاومند. آنها معمولاً برای غذاهایی مانند: غذای آماده، فست فود و غیره مناسبند.

  • قوطی: ظروف فلزی نازکی هستند که برای جلوگیری از خوردگی با قلع پوشانده شده‌اند. آنها در نگهداری غذا و محافظت از آن در برابر نور بهتر عمل می کنند، زیرا ظروف مات هستند. قوطی ها برای بسیاری از غذاها ، مانند: سبزیجات، کنسرو میوه، سوپ، گوشت‎ها و آب میوه استفاده می شوند.
  • کارتن : کارتن‌ها از مقوا راه راه ساخته شده‌اند و برای دوام در برابر رطوبت می توان آنها را با پلاستیک یا پارافین پوشاند. آنها در بسیاری از روش‌های بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده‌اند. از جمله:
  • کارتن تخم مرغ: این ظروف دارای قالب تخم مرغی هستند که از تخم مرغ در حین حمل محافظت می کند.
  • کارتن های آسپتیک: این نوع با خواص آسپتیک طراحی شده است. برای نوشیدنی هایی مانند آب میوه و شیر استفاده می‌شود.
  • کارتن های تاشو: کارتن های تاشو به صورت تکه‌های مقوایی مسطح ساخته می شوند.
  • کارتن های Gable-top: این سبک کارتن دارای شکاف‌هایی در بالا است که می توانید آنها را بکشید تا باز شوند. این طرح برای نوشیدنی‌هایی مانند آب میوه و شیر محبوب است.
بیشتر بخوانید
بو دادن تخمه در ماهیتابه - چطور تخمه را در ماهیتابه بو دهیم؟

بسته بندی انعطاف پذیر: یک بسته نرم است که می تواند هر شکلی به خود بگیرد. مانند کیسه ها، محتویات را از آلودگی‌های محیطی  محافظت می‌کند و عمر مفید آنها را افزایش می‌دهد. نمونه ای از بسته بندی انعطاف پذیر سلفون‌های روی سالاد‌های آماده است.

چهارتا از برترین بسته بندی‌های مواد غذایی جهان:

nestlé : نستله یک شرکت سوئیسی است که بیش از 150 سال سابقه فعالیت دارد. و محصولات غذایی فراوری شده و طبیعی عرضه می‌کند. اهمیت بسته بندی‌های این شرکت، طوری است که در سطح جهانی شناخته شده هستند و سال‌هاست که با قوت در بازار یکه تازی می‌کند.

PepsiCo, Inc.: شرکت پپسی با نوشابه‌هایش معروف است و بیش از 50 سال است که در این عرصه با قدرت ظاهر شده است، طراحی بسته بندی و لگوی این شرکت ستودنی است. اهمیت بسته بندی برای شکرت کوکا کولا فراتر از ارایه محصول است. این شرکت سال‌ها است که در دل مردم جا باز کرده است.

JBS: این شرکت بزرگترین توزیع کننده محصولات گوشتی جهان است. حدود 70 سال از شورع فعالیت این شرکت می‌گذرد. بسته بندی‌های اسن شرکت در سراسر جهان شناخته شده هستند.

Tyson Foods: این شرکت چند ملیتی در زمینه توزیع صنایع غذایی به ویژه گوشت و مرغ فعالیت دارد. حدود 90 سال از عمر این شرکت صنایع غذایی می‌گذرد و اکنون جزو برترین شرکت‌ها از نظر بسته بندی محصولات قرار دارد.

اگر به دنبال این هستید که بهترین خط تولید بسته بندی را داشته باشید؛ روی لینک دستگاه بسته بندی بزنید.

با توجه به مباحث گفته شده و مثال‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که  بسته بندی محصول در واقع شناسنامه‌ای است که محصول را معرفی می‌کند. طراحی بسته بندی در جهت برندسازی و ایجاد هویت محصول انجام می‌شود. امروزه انتخاب محصول توسط مشتری، تحت الشعاع برند‌ها و تبلیغاتشان است وبسته بندی در این تبلیغات نقش به سزایی دارد. چرا که  بسته بندی علمی و اصولی،  باعث جداسازی برندها و متمایز کردنشان می‌شود. مشتریانی که اولین بار محصولی را خریداری می‌کنند، معمولا بر اساس شکل بسته بندی و رنگ و طرح محصول تصمیم می‌گیرند.  اهمیت بسته بندی به قدری است که از آن  به نام فروشنده خاموش نیز یاد می‌شود. پس باید در طراحی بسته بندی محصولاتتان نهایت دقت را داشته باشید.

بیشتر بخوانید
راه اندازی کارگاه بسته بندی و خرد کردن قند

پیام بگذارید

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اکنون تماس بگیرید