نوآوران ماشیننوآوران ماشیننوآوران ماشین

تفاوت خط تولید انسانی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک چیست؟

تفاوت-خط-تولید-انسانی،-اتوماتیک-و-نیمه

با افزایش روز افزون ماشین آلات بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، می‌توان بخش‌های مختلف خط تولید و بسته بندی را با هزینه کم‌تر پیش برد. این ماشین آلات بسته بندی، حتی بخش تولید و بسته بندی را کاراتر و بهداشتی تر کرده و مطابق با استاندارد‌های مختلف عمل می‌کنند. اما برای ارائه محصولات با کیفیت و بهبود حاشیه سود، به چه میزان اتوماسیون در خط بسته بندی نیاز است؟ اصلا تفاوت خط بسته بندی اتوماتیک با خط تولید و بسته بندی انسانی چیست؟

حذف کارگران و در عوض نظارت بر خط تولید اتوماتیک  همیشه باعث کارایی ببش‌تر نمی‌شود. تولیدکنندگان باید با انتخاب سطح مناسب اتوماسیون احتیاجات خط تولیدشان را برطرف کنند. آنها باید بفهمند که تجهیزات بسته بندی نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک به درد کدام بخش از کارگاه یا کارخانه‌یشان خواهد خورد. در ادامه هر دو روش‌ تولید و بسته بندی، انسانی و اتوماتیک را بررسی می‌کنیم تا موضوع روشن شود و در نهایت بتوانید در خصوص اتوماسیون سازی خط تولید و بسته بندی خود تصمیم درست بگیرید.

تفاوت خط تولید اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و انسانی

خط تولید انسانی

خطوط تولید انسانی همان روند تولید و عرضه کالا است که از قدیم وجود داشته است. در این نوع فعالیت، تمام کارها به دست نیروی انسانی انجام می‌شود و به طبع برای تولید و بسته بندی انبوه، به نیروی کار بیش‌تری نیاز است. البته در جهان امروزی و بازار تقاضای انبوهی که وجود دارد، خط تولید و بسته بندی بدون اتوماسیون عملا کارایی نخواهد داشت. مگر اینکه محصول تولیدی، برای بازار بخصوص و محدودی تولید شود.

بیشتر بخوانید
پرسودترین خط تولید در ایران با درآمد بالا

خط تولید  بسته بندی اتوماتیک

و اما خط تولید و بسته بندی اتوماتیک؛ همانطور که می‌دانید سال‌‌ها است که ماشین‎ها، دستگاه‌ها، کامپیوتر‌ها و حتی ربات‌ها بخش بزرگی از کارهای انسانی را برعهده گرفته‌اند و کارخانه‌ها بدون وجود چنین تجهیزاتی قادر به تامین میزان تقاضای بازار نخواهند بود. همین فرایندی که توسط ماشین‌ها انجام می‌شود را اتوماسیون خطوط تولید و بسته بندی می‌نامند. در واقع زمانی که شما در خط تولید و بسته بندی خود از ماشین آلات بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده کنید، در واقع خطوط تولید و بسته بندیتان را اتومایزه کرده‎اید. شاید سوال شود که خط تولید و بسته بندی اتوماتیک با نیمه اتوماتیک چه فرقی دارد؟

خط تولید نیمه اتوماتیک

خطوط نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک بسته به کاربرد، می‌تواند تا حد زیادی به تولیدکنندگان در دستیابی به اهداف تجاری کمک کند. تفاوت بین این دو به یک عامل اصلی بستگی دارد: تعامل کارکنان. خطوط تمام اتوماتیک بدون دخالت نيروی انسانی كار می‌كنند، اما خطوط نيمه نیمه اتوماتیک براي حفظ عملكردش به کنترل و همراهی نیروی انسانی نیاز دارد. بسته به شرایط هر دو نوع اتوماسیون، مزایایی دارند. هر دو روش سابقه اثبات شده در کاهش هزینه‌های تولید، افزایش سود و بهبود کیفیت محصول دارند.

مزایای خط تولید اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نسبت به خط تولید انسانی

کنترل و بهبود کیفیت

در گذشته، تمام کار بررسی اندازه، سلامت، وزن و … توسط نیروی انسانی انجام می‌شد و درصد خطاس زیادی هم داشت. اما با استفاده از ماشین آلات بسته بندی و تولید، تمام این کارها را به صورت اتوماتیک و بدون خطا انجام می‌شود. علاوه بر این‌، سیستم‌های هوشمند به روز که از لیزر، هوش مصنوعی و بسیاری از روش‌های دیگر بهره می‌گیرند، حتی قادر به بررسی کیفیت مواد غذایی حین بسته بندی نیز هستند.

بیشتر بخوانید
شغل های پردرآمد بدون سرمایه

مثال بسیار ساده برای مورد بالا که اهمیت کیفیت و بهداشت در آن بسیار مهم است خرید دستگاه آسیاب است. بهداشت در این مورد بسیار مهم است چرا که تمام موارد در آن آسیاب خواهد شد. آسیاب ادویه نمونه بارز آن است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده است و کیفیت همه محصولات را بسیار بالا خواهد برد.

بهبود سرعت تولید، معجزه خط تولید اتوماتیک

مهم‌ترین کارکرد ماشین آلات بسته بندی اتوماتیک، بالا بردن سرعت تولید است. با اتوماسیون خط تولید، این امکان برای شرکت‌ها وجود دارد که سرعت تولید و توان محصول را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. با ماشین بسته بندی اتوماتیک، بسته بندی اقلام بسیار ایمن‌تر و چندین برابر سریعتر از خط تولید انسانی انجام می‌شود.

در بسته بندی اتوماتیک، می‌توان چندین مرحله از فرآیند بسته بندی مانند دوخت درب بسته و برچسب زدن را در یک مرحله انجام داد. این کارکرد ماشین آلات بسته بندی، نه تنها یک نفر، بلکه چند نفر از کارگران کارخانه را کم‌تر می‌کند و در نتیجه باعث افزایش سرعت تولید و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. حتی این سیستم های خودکار می‌توانند قوام بسته بندی را بهبود بخشیده و میزان خطاهای فرآیند بسته بندی را کاهش دهند.

بهبود ارگونومی و کاهش خطر جراحت کارکنان

در خط تولید و بسته بندی انسانی، کارکنان در شیفت‌های طولانی کارهای بسیار تکراری انجام می‌دهند و معمولا از اختلالات اسکلتی عضلانی (MSDs) ناشی از کار رنج ببرند، که گاهی اوقات آسیب‌های ارگونومیک نیز نامیده می‌شود. این آسیب‌ها از شایع‌ترین موارد در صنعت هستند که یک سوم همه آسیب‌های ناشی از کار را شامل می‌شوند.  کاهش میزان کارهای تکراری کارکنان با اتوماسیون خط تولید، ابتلا به MSD را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید
سود دستگاه بسته بندی حبوبات چگونه است؟

خط تولید و بسته بندی اتوماتیک، برای کارهای تکراری و خسته کنند بسیار مناسبند. با اتوماسیون بعضی از فرایند تولید و بسته بندی که بسیار تکراری است، می‌توان بهره وری را افزایش و خطر آسیب کارگران را کاهش داد.

کاهش هزینه‌های تولید و بسته بندی

در حال حاضر، با افزایش تقاضای مصرف کننده، بازار محصولات بسیار رقابتی است. با خودکارسازی هرچه بیشتر خط بسته بندی، شرکت‌ها می توانند کارگران را فقط در مواقع مورد نیاز استخدام کنند و این خود هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

بهبود دسترسی به اطلاعات با استفاده از خط تولید اتوماتیک: با استفاده از ماشین آلات بسته بندی اتوماتیک، میزان تولید، نحوه کار و همه اطلاعات دیگر به راحتی قابل ثبت و دردسترس خواهد بود. تخمین هزینه‌ها، مقدار سود و تمامی مواد دیگر راحت‌تر انجام می‌شود و این امکان را می‌دهد که تصمیمات بهتری در خصوص پیشبرد کار گرفته شود.

به عنوان کلام آخر، در مقایسه خطوط تولید و بسته بندی انسانی و اتوماتیک، می‌توان گفت خطوط بسته بندی اتوماتیم می‌تواند مزایای قابل توجهی را برای تولیدکنندگان محصول داشته باشند.

ماشین آلات بست بندی و تولید، با تحمل بار کارهای تکراری و خسته کننده، خطر آسیب‌های ارگونومیک و هزینه تولید را کاهش داده و سرعت کار را بالا می‌برند. این سیستم‌ها همچنین می توانند بهره وری را افزایش داده و اقدامات کنترل کیفیت را بهبود بخشند، که همه آن‌ها در بلند مدت به افزایش سودآوری منجر می شود.

تنها خرده‌ای که می‌توان به خط تولید اتوماتیک گرفت، کاهش اشتغال کارگری است که از طرفی نیز مفید واقع می‌شود و کارگران می‌توانند در سطح شغلی بالاتر مانن نظارت، تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها مشغول به کار شوند. به دنبال بهترین خط تولید ها هستید؟ روی لینک دستگاه بسته بندی بزنید.

بیشتر بخوانید
در خرید دستگاه قوطی پرکن ادویه جات به چه نکاتی دقت کنیم؟

پیام بگذارید

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اکنون تماس بگیرید