نوآوران ماشیننوآوران ماشیننوآوران ماشین

بررسی انواع خط تولید مدرن و معرفی تمامی استانداردهای لازم

خط-تولید-مدرن

استاندارد خط تولید، حداقل‌های لازم برای تولید و بسته بندی محصولاتی است که توسط آن خط آماده و روانه بازار می‌شود. با توجه به تنوع محصولات کشتی و زراعی، و همچنین محصولات فراوری شده، بهتر است با استاندار خط تولید مدرن به خوبی آشنا شوید و از این طریق خط تولیدی متمایز و قابل اعتماد راه اندازی کنید. چنین خط تولیدی رقابت شما در بازار را تضمین کرده و مشتری را از سلامت کالا مطمئن می‌کند.

استاندارد های خط تولید مدرن

استاندارد چیست؟

استانداردها قوانین نظارت برکیفیت تولید کالاها هستند که کیفیت مواد اولیه، خط تولید، نحوه کارکرد و جنس دستگاه‎ها، نحوه بسته‌بندی و… را بررسی می‌کنند. به طور کلی استاندارد؛ یک سیستم مدیریت کیفیت تولید است که باعث افزایش کارایی تولید، کاهش اتلاف منابع و در نهایت کاهش هزینه تولید می‌شود که به وضع قیمت منصفانه کالا  و  بهبود کیفیت آن کمک می‌کنند. این استانداردها معمولا به صورت تدوین شده در كتابچه مقررات و اصول عرضه می‌شوند که تولید کنندگان آن‌ها را مطالعه کرده و عملی می‌کنند تا گواهی مربوطه را اخذ کنند.

خط تولید چیست و چه انواعی دارد؟

قبل از اینکه در مورد نحوه استاندار سازی خط تولیدتان بخوانید بهتر است ببینیم خط تولید فعلی شما یا خط تولیدی که قصد راه اندازی آن را دارید، از چه نوعی است. اگر به روند تولید تا عرضه محصول در بازار نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که این پروسه از زمان کاشت و برداشت محصول در مزرعه شروع شده و با بخش تولید و فراوری در کارخانه، بسته بندی و در نهایت بخش بازاریابی و تبلیغات تکمیل می‌شود. خط تولید مواد غذایی چه فرآوری شده و چه طبیعی، در سه نوع دسته بندی می‌شوند:

بیشتر بخوانید
پرسودترین خط تولید در ایران

سنتی: در این نوع خط تولید، محصول در مزرعه توسط کشاورز تولید شده و در بازارهای محلی به فروش می‌رسد.

مدرن: در این روش، به دلیل زیاد بودن محصول و همچنین زیادن تقاضا از سمت مصرف کنندگان شهری، حجم زیادی از محصول؛ ذخیره سازی، فراوری و بسته بندی و عرضه می‌شود. در خط تولید مدرن، تعدادی دستگاه اتومایز شده قرار دارند که سرعت کار را بالا می‌برند. در اکثر نقاط جهان، اکثر خطوط تولید تلفیقی از هر دو سیستم سنتی و مدرن است. مثال چنین خط تولیدی خطوط تولید و بسته بندی خشکبار و حبوبات، آجیل، محصولات فراوری شده مانند رب و کمپوت و … است.

نیمه پیشرفته: در این خطوط تولید از دستگاه‌های لیزری و هوشمند استفاده می‌شود که قدرت تولید و فراوری بسیار بالایی دارند.

مزایای استاندارد سازی خط تولید مدرن چیست؟

واحدهای تولید و بسته بندی بهتر است انتظارات تدوین شده توسط استاندارد‌های معتبر را برآورده کنند و حداقل تحت پوشش چند استاندارد قرار گیرند. عدم استقبال مصرف کنندگان از محصولات بدون استاندارد، دلیل محکمی برای این کار است.

از طرفی اگر تولید کننده‌ای قصد صادرات کالا داشته باشد، داشتن استاندارد ملی برای این کار ضروری است، چرا که غربال محصول با استاندارد ملی باعث بالا رفتن کیفیت آن شده و زمینه را برای رقابت جهانی فراهم می‌کند.

فوايد استاندارد سازی خط تولید براي توليد كننده:

  • تعيين خواص و مشخصات محصول مورد نظر
  • تعيين و تشريح روش توليد و بسته بندی محصول
  • مونتاژ و راه اندازی درست دستگاه‌های خط تولید مدرن
  • آزمون و نمونه براری از محصول برای پیشگیری از خطرات شیمیایی، میکروبی و فیزیکی که باعث خسارت به مشتری و کاهش اعتبار شرکت می‌شود.
  • نحوه بسته بندی، نگهداری و حمل ونقل محصول تولید شده
  • آشنایی با روش‌های حفاظت از محصول
  • افزايش حجم توليد محصول
  • صرفه جویی در مصرف مواد اوليه و انرژی برق یا آب
  • كاهش تلفات و دور ریز محصول
  • بهبود كيفيت محصولات
  • تسهيل در نگهداری و انبار محصول تولید شده
  • امکان گسترش صادرات داخلی و خارجی
بیشتر بخوانید
پرکاربردترین دستگاه های بسته بندی

فوايد خط تولید استاندارد برای مصرف كننده:

  • دستیابی به كالای مرغوب
  • اطمينان از ايمنی كالا و محصول غذایی
  • دسترسی راحت به کالاها در فروشگاههای معتبر
  • پرداخت هزينه كمتر برای محصول با کیفیت مطلوب
  • تشخیص میزان کیفیت و سلامت محصول

مهم‌ترین استاندارد‌های خط تولید مدرن مواد غذایی کدامند؟

ایزو 220000: این گواهی استاندارد برای تمامی شرکت‌های تولید، بسته بندی و توزیع مواد غذایی تدوین شده است تا در نهایت ایمنی غذا تایید شود. رعایت مقررات این استاندارد به تولید کنندگان کمک می‌کند مخاطرات موجود در سیستم تولید و بسته بندی مواد غذایی را شناسایی و کنترل کنند.

HACPP: شناسایی خطراتی که در فرآیند و تجهیزات تولید ممکن است رخ دهند را بر عهده دارد.  در واقع ريسک سلامت مصرف کنندگان را با شناسایی خطرات ناشی از عوامل بيولوژيکی، شيميايی و فيزيکی را کاهش می‌دهد.

FSSC 22000: ایمنی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها: یک سیستم دقیق برای مدیریت خطرات ایمنی مواد غذایی و ارائه محصولات ایمن برای استفاده توسط شرکت های صنایع غذایی فراهم می کند.

GMP: هدف از این استاندارد تولید محصول خوب است و دستورالعمل‌های چنین تولیدی را به تولید کننده گوشزد می‌کند. این گواهی برای ببرسی کیفیت محصولات شرکت‌های داروسازی، پزشکی، آرایشی بهداشتی و صنایع غذایی مناسب است. حفظ سلامت مصرف کننده و تولید غذای با کیفیت اصل‌های مهم در این استاندارد هستند.

حداقل تجهيزات مورد نياز براي خط تولید و بسته بندی

اما برای داشتن یک خط تولید مدرن و استاندارد باید پندین دستگاه ضروری که توسط استانداردهای مختلف توصیه می‌شود را تهیه کنید. ما در اینجا تجهیزات لازم برای خط تولید و بسته بندی استاندارد مواد غذایی مانند:  پودرها، قهوه، نمك، شكر، قند، سبزیجات خشک، سویا، ادويه ، خشکبار، حبوبات و غلات را می‎آوریم. لازم به ذکر است وجود این تجهیزات در خط تولید از طرف سازمان غذا و داروی کشور توصیه شده است.

  • مخزن ذخيره محصول از جنس بهداشتی مانند استنلس استیل
  • مخلوط كن از جنس مناسب براي صنايع غذايي (در صورت نیاز)
  • دستگاه مکش یا سرند برای جداسازی مواد خارجی مانند گرد و خاک و …
  • دستگاه‎های پركن، انتقال و دربندي خودكار
  • دستگاه درج مشخصات روی بسته بندی
بیشتر بخوانید
روش های چاپ تاریخ روی بسته بندی کالا و دستگاه مورد نیاز آن ها

شرکت نوآوران ماشین تمامی دستگاهای استاندارد خط تولید خشکبار، آجیل، حبوبات، ادویه و.. را تولید می‌کندو این دستگاه‌ها مطابق با استانداردهای داخلی و خارجی تولیده شده‌اند که برای راه اندازی خط تولید مدرن بسیار مناسب هستند. به دنبال این هستید که خط تولید مدرن هستید روی لینک دستگاه بسته بندی بزنید.

پیام بگذارید

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اکنون تماس بگیرید